hoved

ACC Feilsøking

Gjelder følgende modeller:

9-5 -1998 -2005

9-3 -1998 -2003

900 -1994 -1998

Kalibrering

Etter at ACC-enheten har vært strømløs kjører den automatisk en kalibrering når bilen startes. Dersom ACC-enheten ikke kjører kalibrering automatisk etter at batteriet har vært utladet eller frakoblet må dette gjøres manuelt. Ved mistanke om feil på AC-anlegget vil en kalibrering oftest indikere hva som er galt ved hjelp av feilkoder i displayet.

Kalibrering igangsettes ved å trykke [AUTO] og [OFF] samtidig. Motoren skal være i gang.

Kalibreringsprosedyren tar ca 30 sekunder.

9-5

Etter kalibrering vises antall feilkoder til venstre i displayet og feilkoden(e) til høyre i displayet. Hver feilkode vises i ca 3 sekunder.

9-3 / 900

Etter kalibrering vises antall feilkoder vha. antall stolper i vifteseksjon på displayet og feilkoden(e) i temperaturseksjonen i displayet. Hver feilkode vises i ca 3 sekunder.

Feilkoder

Fault Code

Defective function/ component

Malfunction

9-3 900

9-5

Tech2 Code

1

Control module

Internal control module malfunction

x

x

B1605

2

Cabin temperature sensor

Open circuit or short to B+ or
short-circuit to ground

x

x

B1350

3

Solar sensor

Open circuit or communication error

x

x

B1340

4

Mixed-air temperature sensor, LH

Open circuit or short to B+ or
short-circuit to ground

x

x

B1345
B1347

5

Mixed-air temperature sensor, RH

Open circuit or short to B+ or
short-circuit to ground

 

x

B2345

6

Stepping motor, air-mixing flap, LH

Open circuit or short to B+ or
short to ground

 

x

x

B2490 B2492

7

Stepping motor, air-mixing flap, LH

Jammed flap

x

x

B2496

8

Stepping motor, air-mixing flap, RH *1)

Loose flap *1) *2)

 

*1)

B2295

Stepping motor, air-mixing flap, LH

Loose flap

x

 

B2495

9

Stepping motor, air-mixing flap, RH

Open circuit or short-circuit to ground

 

x

B2290

10

Stepping motor, air-mixing flap, RH

Jammed flap

 

x

B2296

11

Stepping motor, air-mixing flap, RH

Loose flap *2)

 

x

B2295

12

Stepping motor, air distribution flap

Open circuit or
short-circuit to ground

x

x

B2400

13

Stepping motor, air distribution flap

Jammed flap

x

x

B2406

14

Stepping motor, air distribution flap

Loose flap

x

x

B2405

18

Heat exchanger solenoid

Open circuit, short-circuit to ground or short-circuit to B+

 

x

B2375

19

Circulation pump

Open circuit, short-circuit to ground or short-circuit to B+

 

x

B2380

20

Control voltage, fan

short-circuit to ground

x

x

B2425

21

Direct current motor, air recirculation flap

B+ open circuit or
shorted to ground

x

x

B2410

22

This fault code means the ACC software is corrupt, this will require reflashing by a dealer using tech2. Most ACC systems will work normally with this code.

Reflash per SB 271-2206

 

 

 

 

23

Sensor ground

Ground to sensors shorting to B+

x

x

B2945

-

Engine coolant heater regulator valve

Open circuit, short-circuit to ground or short-circuit to B+

 

 

B2375

-

Engine coolant blower motor relay 1

Short to earth or open circuit

 

 

B1100

-

Heated rear window relay

Short to earth or open circuit

 

 

B1125

-

Engine coolant blower motor relay 2

Short to positive, short to earth or open circuit

 

 

B2190

-

AC evaporator temperature sensor

Range, short to positive, short to earth or open circuit

 

 

B2355

-

AC refrigerant pressure sensor

Short to positive, short to earth or open circuit

 

 

B2360

*1) Se feilkode 11. I original dokumentasjon er det oppgitt at brudd i aksel eller løst spjell på høyre side også gir feilkode 8 som for venstre side. Det er observert at feilen gir feilkode 8 for venstre side og feilkode 11 for høyre side. Uklart om dette skyldes oppdatert programvare eller feil i dokumentasjon.

*2) Kan skyldes at spjeldet er ute av posisjon uten at noe er brukket/skadet.

Programmering

Se Owners Manual

Tillegg:

Programmere slik at ACC er avslått nå bilen startes (ikke beskrevet i Owners Manual):

Funksjon

Programmering

Av når bilen startes

First, I set up the ACC's memory:
-start car
-press and release AUTO
-press and release OFF
-press OFF and REAR DEF (the one with the rectangle) simultaneously to save; the display will blink to confirm.
-turn off the car

Now the AC should be in the OFF postion when you start the car.

 

 

Vi reparerer disse display-enhetene:

Alle priser er oppgitt inkl. mva.

SAAB 9-3 -98 -03

SID1 og SID2
Kr 1.795,00 +frakt

SID2

SAAB 9-5 -98- 03

SID1 og SID2
Kr 1.795,00 +frakt

Saab 9-5 SID2

SAAB 9-3 -98 -03
SAAB 900 -94 -98

ACC
Kr 1.895,00 +frakt

SID2

SAAB 9-5 -98 -05

ACC
Kr 1.895,00 +frakt

Saab 9-5 SID2

Kontakt oss for nærmere info og avtale for reparasjon eller bytteenhet.

 


 

Pærer for SID, ACC-panel og brytere for setevarme

Det sitter fra 4 til 8 pærer i SID-enheten og i ACC-panelet som lyser opp knappene og LCD-panelet. Om en av pærene som lyser opp knappene er røket så vil en eller flere knapper naturligvis være svarte. Om en av pærene som lyser opp LCD-panelet er røket så skiller dette seg fra pixel-feil ved at hele (9-3/900) eller deler av (9-5) LCD-panelet er mørkt. Ved pixel-feil mangler pixler her og der, gjerne i en eller flere vertikale eller horisontale striper, eller et eller flere symboler mangler.

Disse pærene koster normalt ca kr 110,- hos Saab! Det betyr at samtlige pærer til for eksempel ACC-panelet på 9-5 koster normalt nesten kr 900,-.

Vi har tatt inn et stort parti og selger de i sett til fordelaktige priser:

Saab 9-3

 

For SID-enhet

  6x "liten" glødelampe  

kr 395,00

Saab 9-3/900

 

For ACC-panel

  3x "liten" + 1x "stor" glødelampe  

kr 295,00

Saab 9-5

 

For SID-enhet

  6x "liten" glødelampe  

kr 395,00

 

Saab 9-5

 

For ACC-panel

  8x "liten" glødelampe  

kr 495,00

 

Saab 9-3

 

For setevarme-brytere *1)

 

4x "liten" glødelampe m. grønn hette

 

kr 179,00

 

Saab 9-5

 

For setevarme-brytere *2)

  4x "liten" glødelampe m. grønn hette  

kr 179,00

 

*1) Disse passer også til 9-3/9-5 tåkelysbrytere, TCS-bryter og 9-5 Lysbryter reostat.

*2) Disse passer også til 9-3/9-5 hovedlys høydejustering og 9-5 brytere for seteventilasjon.

 


Frakt og mva

De oppgitte prisene er inkl. mva.

For SID-enheter og ACC-panel reparasjon og bytteenhet varierer fraktprisen i forhold til ditt postnummer. Servicepakke koster fra ca 140,- til 190,-. Vi sender som servicepakke til privatkunder og som bedriftspakke til bedriftskunder dersom du ikke avtaler noe annet på forhånd.


Dersom du har oppgitt mobilnr og/eller epost adresse vil du få SMS/epost når pakken har ankommet ditt postkontor.

CDConnect, pærer etc sendes som brevsending etter Postens satser.

 

 

FÃ¥tt nok av manglende piksler?

Velkommen til Display Spesialisten

Skandinavias ledende ekspert på reparasjon av
SAAB SID og ACC-display enheter

Mangler du pixels på SAAB Information Display SID1/SID2?
Eller mangler pixels på Automatic Climate Control panel?
Er displayet vanskelig å lese eller nesten uleselig?
Jeg reparerer de – med garanti!

SAAB DISPLAY ENHETER

SID-enhet

Alle SAAB 9-3 produsert -98 -03 og SAAB 9-5 produsert -98 -05 har en produksjonsfeil i SID-enheten som medfører at deler av displayet slutter å fungere, det mangler pixels på skjermen.

En ny SID-enhet fra GM koster ca kr 6000,-. I tillegg må en ny SID-enhet programmeres, det koster ca kr 500,- på SAAB-verkstedet. Det triste er at disse har den samme produksjonsfeilen, og etter en stund svikter de også.

Saab 9-3 SID2 Saab 9-5 SID2

Jeg reparerer din defekte SID-enhet. Enheten får en full overhaling. Jeg skifter ut selve skjermen og forbindelsen til skjermen med en type som holder evig. Garantert! I tillegg skifter jeg ut de pærene som måtte være utbrent og skifter høytaleren dersom den har sviktet.

Jeg tar ut enheten, reparerer den og setter den tilbake i bilen din (Oslo). Eller du kan ta den ut selv og sende den til meg. Så får du den tilbake med et nytt og perfekt display. Ingen programmering er nødvendig etter reparasjonen.

 

ACC-enhet

Alle SAAB 9-3 produsert -98 -03, SAAB 9-5 produsert -98 -05 og SAAB 900 produsert -94 -98 har en produksjonsfeil i ACC kontroll enheten som medfører at deler av displayet slutter å fungere, det mangler pixels på skjermen.

En ny ACC kontroll enhet fra GM koster ca kr 6.500,-. Det triste er at disse har den samme produksjonsfeilen, og etter en stund svikter de også.

SAAB 9-3 / 900 SAA 9-5

Jeg har bytte-enheter klare for montering, slik at du kan få den skiftet ut på stedet (Oslo). Eller du kan ta den ut selv og sende den til meg. Så får du straks tilsendt en bytteenhet med et nytt og perfekt display.

Alle bytte-enheter er oppgradert med en ny skjerm og en ny forbindelse til skjermen. Dette holder evig, minst like lenge som resten av bilen vil holde. Garantert!

Jeg kan skifte enheten for deg i Oslo. Eller du kan skifte den selv. Den gamle enheten tar jeg i innbytte. Ingen programmering er nødvendig – plug and drive!

Dersom du foretrekker å få din egen enhet reparert istedenfor en bytteenehet tar reparasjonen ca en uke.

Resultatet er et perfekt ACC display – Garantert!

Jeg har også et lite lager av nye ACC-enheter. Disse har naturligvis fått oppgradert skjerm og flatkabel. Dersom din enhet er blitt skadet eller ødelagt på noen måte kan en ny være løsningen for deg.

 

Garanti

Det er 2 års garanti på mine reparasjoner.
Hva består så garantien i?

Dersom displayet skulle svikte igjen etter min reparasjon kan du velge mellom en ny bytte-enhet eller pengene tilbake.

Enkelt og greit! Ta vare på kvitteringen, og gi den videre til neste eier dersom du selger bilen.

Følg denne linken for 9-3: SAAB 9-3 SID1/SID2-enhet

SAAB ACC-enhet

ACC-enheten i 900, 9-3 og 9-5 tas ut i prinsippet på samme måte som SID-enheten. Følg linken over for 9-3 eller les under for 9-5.

SAAB 9-5 SID1 og SID2-enhet

Demontering

1. Bruk en "halvmyk" flat gjenstand, for eksempel en tynn plast stekespade. Rimi har en billig-type som egner seg veldig bra. Stikk denne inn noen millimeter mellom dashbordet og kanten på SID, og vipp SID ut av dashbordet 0,5-1 cm slik at du får tak med fingrene.

Alternativt kan du bruke en skrutrekker slik det er vist på bildet under. Bruk gjerne en "halvmyk" flat gjenstand, for eksempel en plast slikkepott, og stikk denne inn mellom dashbordet og kanten på SID. Denne beskytter dashbordet mot merker. Skrutrekkeren bør også dekkes med maskeringstape for å unngå at den setter merker. Stikk så den flate skrutrekkeren inn mellom slikkepotten og kanten på SID. Tipp SID ut av dashbordet med skrutrekkeren.

Det skal ikke være nødvendig å bruke særlig kraft. Om SID sitter fast forsøk det samme på venstre side. På nyere 9-5 kan SID sitte veldig godt! Bruk nødvendig kraft på eget ansvar!

Pass uansett på at dashbordet er tilstrekkelig beskyttet så det ikke blir noen merker på det.

 

2. Hold igjen SID med en finger i åpningen som du nettopp fikk mellom SID og dashbord. Gjør samme manøveren som i punkt 1 på venstre side.

 

3. Nå skal SID ha sluppet taket i dashbordet. Trekk SID ut.

Trykk inn låsen på kontaktens høyre side og sving kontakten bakover. Sving kontakten videre inntil det er mulig å løfte den ut på venstre side av SID.
På noen modeller har kontakten lås på begge sider. Da må begge låsene klemmes inn samtidig og kontakten trekkes rett bakover.

 

4. Pakk den inn, polstre godt og send den til oss. Kontaktinfo

 

Montering

1. Hekt kontakten inn på venstre side av SID og sving kontakten inn. Trykk kontakten forsiktig helt inn inntil den går i lås.

2. Skyv SID på plass.
Der er lurt å sjekke at SID er i orden og at alle lysene i SID er i orden før den skyves på plass den siste centimeteren som låser den i dashbordet.

Alle enhetene blir testet etter reparasjon, og defekte pærer blir skiftet ut, men det er alltid lurt å kontrollere.

 

Additional information